SESSIÓ 5:

ESPORTS I JOCS
Data:
Nom del / de la professor/a:
Nom de l'alumne/a: 
RECORDEU: S’ha d’enregistrar tota la sessió. Abans de començar s’ha de dir la data i el nom dels participants.

SI NO PODEU FER TOTES LES ACTIVITATS, DEU MINUTS ABANS D’ACABAR, PASSEU A L’ACTIVITAT 6.

MATERIALS: casset, magnetòfon.

Activitat 1. El/la professor/a explica el tema de la sessió. Per començar es farà el següent joc.

El/la professor/a triarà un esport de la llista A; l’alumne/a en triarà un de la llista B. Un cop triat l’esport, cadascú escriurà el nom del seu esport en un paperet, el plegaran i el donaran a l’altra persona, que el guardarà sense llegir-lo.

LLISTA A
  • el bàsquet
  • el futbol
  • el waterpolo
  • el patinatge
  • el tennis
  • el frontó
  • el fúting

LLISTA B
  • l'hoquei sobre herba
  • el criquet
  • l’atletisme
  • el beisbol
  • la natació
  • l’hoquei sobre patins
  • el ping-pong

Llavors el/la professor/a començarà a fer preguntes per tal d’endevinar quin és l’esport que ha triat l’alumne/a. Les preguntes tenen sempre dues opcions. L’alumne/a ha de dir quina és la correcta. Al cap de cinc preguntes s’ha de dir el nom de l’esport. Després es deplega el paper i es mira si s’ha encertat o no.

Preguntes:

És un esport que es practica en equip o es pot practicar en solitari?

Es necessita un espai especial o es pot fer a qualsevol lloc?

Es necessita algun objecte per practicar-lo o no cal res?

Es necessita algun equipament especial (calçat, vestimenta…) o no es necessita res?

És un esport freqüent o no és gaire habitual?

Després li toca el torn a l’alumne/a, el qual haurà de fer també preguntes per encertar l’esport triat pel/per la professor/a.

Activitat 2. E/la professor/a explica a l’alumne/a els esports més freqüents a Catalunya, encara que no estiguin a la llista. Si l’alumne/a no coneix les regles, se li han d’explicar seguint l’esquema de les preguntes de l’activitat 1 i afegint les regles.

Després l’alumne/a ha de fer el mateix però referit al seu país. A continuació és fa la comparació i s’observa quins esports són iguals a Catalunya i al país de l’alumne/a i quin són diferents o menys habituals.

Activitat 3. El/la professor/a explica quins són els seus esports preferits i quins practica o li agradaria de practicar. L’alumne/a ha de fer el mateix.

Activitat 4. El/la professor/a explica a quins jocs sol jugar que no siguin esports (cartes, l’oca, el parxís, els escacs, les dames o altres). Si l’alumne/a no en coneix algun o cap, el/la professor/a en tria un i li explica com s’hi juga. L’alumne/a ha de fer el mateix.

Per exemple:

Per jugar a l’OCA es necessita un tauler amb caselles de dibuixos, un dau i fitxes de colors. Cada jugador/a té una fitxa d’un color diferent de les dels altres jugadors/ores. Es comença tirant el dau. Qui treu el número més alt comença. Els/les jugadors/ores avancen per les caselles segons el número que surt al dau en cada tirada. Però hi ha caselles ‘maleïdes’. Si s’hi cau, es pot haver de tornar a començar o no poder tirar durant algunes jugades. Però també hi ha caselles que permeten d’avançar més de pressa o tornar a jugar. Guanya la persona que arriba primer al mig del tauler. (segueix)….

Aquesta explicació es pot acompanyar de dibuixos

Activitat 5. D’entre totes les informacions intercanviades, la parella ha de trobar els esports i els jocs que podrien aprendre l’un de l’altre.

L’alumne/a ha de gravar una petita explicació, com per exemple: jo podria ensenyar a en / a la a jugar a … i ell/ella podria ensenyar-me a mi a jugar a…

Activitat 6. S’escoltarà la gravació i entre professor/a i alumne/a es comentaran les coses que s’han dit bé, les que no s’entenen gaire, les que es podrien dir d’una altra manera…

Al final, l’alumne/a dirà tot el que ha après en la sessió i el/a professor/a prendrà notes per poder fer després un informe. Cal anotar:
Data______________________
Sessió______________________
Amb qui has treballat ______________________
Les teves impressions abans i després de fer l’activitat: que pensaves que passaria, has sabut fet de ‘professor/a’, …
  • Què has après del teu company o de la teva companya. Quines grans diferències hi ha entre els esports que es fan al seu país i al nostre.
  • Què penses que ha après ell o ella. Com valores el seu nivell de català.
  • Què teniu en comú.
  • Què t’ha agradat i què no t’ha agradat d’aquesta experiència.